Contoh soalan peperiksaan penguasa kastam W41

on Wednesday, August 27, 2014

Contoh soalan peperiksaan penguasa kastam W41? keyword ini tiba-tiba menjadi popular kerana calon yang terlibat dengan peperiksaan online SPA ini, sedang tercari-cari contoh soalan peperiksaan penguasa kastam gred W41.

Seperti yang kita semua tahu, minggu lepas telah berlangsungnya satu peperiksaan online bagi jawatan penolong penguasa kastam gred W27. Berdasarkan maklumat yang disebarkan oleh pihak SPA, peperiksaan Penguasa Kastam Gred W41 ini pula akan diadakan pada 6 Sept 2014 nanti.





Untuk peperiksan kali ini, ramai calon untuk exam kali ini lebih berhati-hati dengan membuat persediaan awal. Malah, ramai yang meminta kami berkongsi informasi berkaitan kastam dan contoh soalan peperiksaan penguasa kastam sebagai rujukan kelak.

Bagi calon yang serius untuk berjaya exam gred W41 ini, anda boleh melanggan email kami supaya
tidak terlapas sebarang informasi penting berkaitan panduan dan rujukan khusus peperiksaan ini nanti.

 Contoh soalan peperiksaan penguasa kastam W41

 

Peperiksaan Penguasa Kastam Gred W41

Secara ringkasnya peperiksaan ini bertujuan mengukur daya pemikiran serta kebolehan calon mengaplikasi maklumat yang diperolehi melalui latihan akademik, bacaan dan pengalaman.

Matlamat peperiksaan ini pula adalah untuk mengukur kematangan pemikiran calon agar sesuai dengan kualiti serta potensi seorang Penguasa Kastam Gred W41.

Format Peperiksaan

  1. Seksyen A – Pengetahuan Am
  2. Seksyen B – Daya Menyelesaikan Masalah
  3. Seksyen C – Ujian Psikometrik / Ujian Sahsiah

 

Contoh Soalan Peperiksaan Penguasa Kastam W41


Seksyen A – Pengetahuan Am

Menguji daya kesedaran calon terhadap perkara yang berlaku secara umum berkaitan dengan urusan perkastaman, pengurusan sumber ekonomi dan kewangan, perdagangan antarabangsa, pengurusan teknologi maklumat & komunikasi, keselamatan negara, undang-undang, bidang sains, bidang sosial, bidang sukan, bidang agama dan lain-lain perkembangan semasa. 

Contoh Soalan Peperiksaan Penguasa Kastam W41

Masa : 40 minit
Soalan : 50 

Seksyen B – Daya Menyelesaikan Masalah

Seksyen ini mengukur daya menyelesaikan masalah calon dengan menggunakan item-item yang berkonsepkan perkara-perkara berikut:

i) Kemahiran Menggunakan Logik

Dalam seksyen ini, calon dikehendaki menggunakan segala pengetahuan, kemahiran berfikir serta kemahiran mengaplikasi maklumat yang diberikan untuk memilih jawapan yang paling tepat dalam menyelesaikan masalah yang dikemukakan.

ii) Kemahiran Menginterpretasi Data

Calon akan diberikan beberapa soalan penyelesaian masalah yang
menggunakan pelbagai data dan perangkaan. Calon dikehendaki menganalisa data-data tersebut untuk menyelesaikan masalah yang dikemukakan.

iii) Konsep Matematik

Konsep yang digunakan menggunakan numeric untuk mengukur tahap kefahaman, kecekapan pengiraan dan berfikiran kuantitatif.

Bagi seksyen B ini mempunyai 40 soalan keseluruhannya dan calon diminta menjawab dalam masa 45 minit. Untuk sesi bermula 2009 sehinga Februari 2014, kalkulator adalah tidak dibenarkan untuk digunakan. Akan tetapi, untuk W41 ini dibuat secara online dan tiada pengawas bertugas.. Jadi, boleh letak kalkulator di sebelah anda nanti. :)

Antara contoh-contoh soalan ialah :

Contoh Soalan Peperiksaan Penguasa Kastam W41
Contoh Soalan Peperiksaan Penguasa Kastam W41

Contoh Soalan Peperiksaan Penguasa Kastam W41
Contoh Soalan Peperiksaan Penguasa Kastam W41 
Seksyen C – Ujian Psikometrik / Ujian Sahsiah

Rata-rata calon yang melanggan e-mail kami akan bertanyakan tentang persoalan seksyen C ini. Ya, ujian ini meminta calon menjawab sebanyak 200 ujian dalam masa 60 minit sahaja. Wow!! Sempat ke? Haa, pasti semua calon berdebar untuk menjawab kan. Jangan risau seksyen ini akan menjadi seksyen yang paling mudah pada 6 September nanti. 

Seksyen ini mengumpulkan data-data daripada diri calon itu sendiri, ujian-ujian yang meliputi personaliti, kepimpinan, kerjasama, kebolehan sosial, komunikasi, toleransi, kestabilan emosi dan sebagainya. 

Buat pengetahuan calon semua, ujian ini merupakan olahan daripada seksyen lama iaitu seksyen Sahsiah dan Minat.

Rujukan & Panduan Peperiksaan Penguasa Kastam W41

Oleh sebab exam ini dijalankan secara online, maka sangat rugi jika anda tidak membuat persediaan yang rapi bagi lulus peperiksaan ini. Ini kerana jika anda tak prepare memang susah nak LULUS. Bukan nak ugut, tetapi inilah kenyataannya.

Anda sangat bertuah kerana kami sangat berbesar hati untuk membantu anda dalam berkongsi maklumat mengenai peperiksaan ini. Anda boleh klik banner dibawah untuk maklumat lanjut

 Contoh soalan peperiksaan penguasa kastam W41

Jangan terlepas untuk join komuniti ini kerana kami akan kongsikan pelbagai tips dan informasi rujukan berkaitan exam ini terus ke email. Ianya pasti membantu anda!

Kenapa Anda perlukan Panduan Peperiksaan Penolong Penguasa Kastam?? 
  • Ini kerana bukan anda sahaja calon yang terlibat! Anda terpaksa bersaing dengan ribuan calon yang lain untuk merebut tempat.
  • Anda berada satu langkah besar di hadapan calon-calon lain untuk LULUS peperiksaan ini! 
  • Panduan yang dihasilkan oleh team Info Kerjaya telah membantu puluhan ribu calon PTD termasuk peperiksaan SPA yang lain terutama calon Kastam, Akauntan, Pegawai Penerangan, Penolong Pegawai Teknologi maklumat F29 dan banyak lagi exam SPA yang lain sepanjang tahun 2009 hingga tahun 2014!
  • Panduan dan gambaran yang lengkap untuk para calon supaya tidak ‘terkapai-kapai’ menjawab soalan peperiksaan pada 6 Sept 2014 nanti
  • Diakui berkesan oleh ribuan calon yang terlah berjaya LULUS peperiksaan SPA!

Fikirlah, anda tidak banyak masa untuk lagi, jadi jangan berlengah untuk tentukan masa depan anda. Kami harap contoh soalan peperiksaan penguasa kastam W41 ini membantu anda. 
Ranking: 5

{ 3 comments... read them below or add one }

  1. Selamat maju daya buat semua calon peperiksaan Penguasa Kastam Gred W41 bagi tahun 2014.

    Jangan lupa belek-belek semula kesemua contoh soalan Kastam W41 sebagai persediaan awal.

    ReplyDelete
  2. Jangan risau, masing2 best student ni.
    confirm study hard..hehe

    ReplyDelete

 
© MyRileks - Perkongsian Menarik Kejadian Alam | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO